Bedragen x € 1.000 | |||||
Nr. | Gehonoreerde aanmeldingen | Begroting 2024 | MJB 2025 | MJB 2026 | MJB 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Programma 5 Sociaal Domein | |||||
16. | Aanvalsplan Armoede | PM | PM | PM | PM |
17. | Programmageld sociaal domein* | 100 | 100 | 0 | 0 |
18. | Regiesysteem sociaal domein | 117 | 133 | 133 | 133 |
18. | Regiesysteem sociaal domein* | 162 | - | - | - |
Totaal | 379 | 233 | 133 | 133 | |
Waarvan: ten laste van de algemene reserve (incidenteel) * | 262 | 100 | - | - | |
Waarvan: ten laste van de exploitatie (structureel) | 117 | 133 | 133 | 133 |
16. Aanvalsplan Armoede
Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Structureel | Honoreren | ||
Exploitatielasten | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
PM | PM | PM | PM |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
Bij motie heeft de raad het college opdracht gegeven om op zo kort mogelijke termijn te komen tot een Aanvalsplan Armoede, dat streeft naar een duurzame oplossing voor de huidige inflatie- en energie-armoede van onze inwoners en volop in te zetten op verschillende vormen van communicatie om de ondersteuning voor onze inwoners onder de aandacht te brengen.
In het coalitieakkoord 2022- 2026 staat de volgende actie opgenomen. Het besteedbaar inkomen daalt door onder meer de stijgende energiekosten. Met het oog op een mogelijke beleidsaanpassing willen we onderzoeken wat de beleidsmatige en financiële effecten zijn van het verruimen van de inkomensnorm voor bijzondere bijstand naar 130% en bij de minimaregeling naar 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.
Na een inventarisatie van de huidige maatregelen wordt het Aanvalsplan Armoede in het derde kwartaal van 2023 in de raad behandeld. Het aanvalsplan geeft een overzicht van duurzame en brede oplossingen en biedt de raad de mogelijkheid om binnen dit pakket een afgewogen keus te maken voor een evenwichtig en effectief pakket van maatregelen. Bij de behandeling van de Programmabegroting 2024-2027 volgt een integrale afweging en beslist de raad welke middelen beschikbaar worden gesteld voor het Aanvalsplan Armoede.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
Armoede vraagt om een duurzame en brede oplossing. Zonder maatregelen en bijhorende middelen kan geen uitvoering gegeven worden aan het bieden van duurzame oplossingen.
17. Programmageld sociaal domein
Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Incidenteel | Honoreren | ||
Exploitatielasten | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
100 | 100 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
De komende jaren komen er grote programma’s richting het sociaal domein. Deze programma’s komen voort uit de zorg die het Rijk heeft voor de beheersbaarheid van de zorgkosten en de inzet op preventie, het garanderen van bestaanszekerheid van onze inwoners en het bieden van kansengelijkheid voor iedereen. Het gaat dan om het Integraal Zorgakkoord (IZA) waar wij als gemeente een belangrijke rol krijgen om de doelstellingen in het akkoord te kunnen realiseren , het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) dat direct invloed heeft op bestaand beleid en de Hervormingsagenda voor de Jeugdzorg. Daarnaast zijn er nog andere belangrijke thema’s waar het Rijk de komende jaren aandacht voor vraagt: het herstellen van de bestaanszekerheid, het vergroten van de kansgelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven. Er wordt intensiever ingezet op het dichten van de sociale kloof waardoor afkomst en de plek waar je wieg heeft gestaan niet meer bepalend is voor de kans die iemand krijgt om zich te ontplooien. Grote vraagstukken derhalve die grote impact hebben op het toekomstige beleid in het Sociaal Domein. Daarom is extra inzet nodig om deze programma’s goed op te pakken en te vertalen naar gemeentelijk beleid en regionale samenwerking. In de formatie hebben wij daar geen ruimte voor. Derhalve vragen wij een financiering van 2 jaar voor projectmanagement voor een bedrag van € 100.000,- per jaar.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
Er kan dan niet worden ingespeeld op de rijksprogramma's op het gebied van het sociaal domein.
18. Regiesysteem sociaal domein
Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Incidenteel*/structureel | 130 | Honoreren | |
Exploitatielasten | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
162* | |||
117 | 133 | 133 | 133 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
Regiesysteem Sociaal Domein
De sociale wijkteams voeren regie op de verstrekte hulpverlening aan inwoners met behulp van een regiesysteem Suite4SocialeRegie (S4SR). Hulpvragen van inwoners worden in dit systeem geregistreerd, ondersteuningsplannen worden aangemaakt en het hulpverleningstraject wordt door de consulent Jeugd of Wmo bijgehouden in het systeem. Een regiesysteem is een belangrijk systeem voor de dienstverlening en bedrijfsvoering van het sociaal domein.
S4SR voldoet sinds enige tijd niet meer aan de vigerende wet- en regelgeving (Privacywetgeving/ AVG en Archiefwet). Daarbij kan dit regiesysteem nauwelijks relevante managementinformatie leveren en wordt het systeem door gebruikers als gebruikersonvriendelijk beoordeeld. Meer gemeenten zijn tegen bovengenoemde problemen aangelopen en hebben om die reden afscheid genomen van S4SR. Geadviseerd wordt om een ander regiesysteem in te kopen die minimaal aan de bovenstaande eisen of criteria voldoet. Voordat een ander regiesysteem wordt ingekocht, wordt eerst de markt geconsulteerd. Een regiesysteem vervangen is complex en vraagt om een zorgvuldige afstemming met stakeholders. Een senior ICT-projectleider is daarom noodzakelijk om de implementatie te begeleiden.
Functioneel beheer formatieve uitbreiding
De afgelopen jaren is er gemiddeld 0,5 fte per jaar besteed aan het functioneel beheren van S4SR. Met deze inzet wordt het regiesysteem onderhouden en verbeterd. Van grote doorontwikkelingen en aanpassingen is sinds langere tijd geen sprake geweest, terwijl dit wel noodzakelijk is. Beleid, regelgeving, werkafspraken en de behoefte aan managementinformatie zijn veranderd en dit blijft doorgaan. Om deze ontwikkelingen bij te houden is na aanschaf van een nieuw regiesysteem minimaal extra 0,5 fte functioneel beheer nodig.
Indien dit niet volstaat komen we hier in een volgende perspectiefnota op terug.
Kosten vervanging S4SR
De eenmalige en structurele kosten kunnen niet gedekt worden uit het bestaande I&A budget. Een deel van de structurele kosten á 30.000 euro per jaar kunnen komen te vervallen. De totale kosten zijn verwerkt in het onderstaand overzicht.
Eenmalige kosten
De implementatiekosten worden geschat op € 162.000. Dit omvat:
- Uitbreiding functioneel beheer (0,5 fte) ter ondersteuning van de implementatie;
- Senior ICT-projectleider die gedurende 1 jaar de implementatie regisseert;
- Opleiden medewerkers;
- Externe ondersteuning voor het ontwerpen en ontwikkelen van het systeem;
- Software licenties.
Structurele kosten
De structurele kosten (vanaf 2025) worden begroot op € 133.000 euro per jaar en € 117.000 voor het eerste jaar (2024). Het gaat dan om de onderstaande kosten:
- Kapitaallasten technische implementatie (installeren, koppelen, ontwerpen en configureren van het systeem);
- Kapitaallasten bestaande gegevens uit regiesysteem migreren;
- Software licenties voor inwonerportaal, zaaksysteem koppeling en managementinformatie;
- Functioneel beheren van het regiesysteem waarbij er 0,5 fte extra formatie nodig is binnen cluster functioneel beheer van het team Backoffice Sociaal Domein;
- Bijscholing van medewerkers.
Wat zijn de consequenties als de noodzakelijke aanmelding niet wordt gehonoreerd?
Als er geen middelen beschikbaar zijn, blijft het huidige regiesysteem S4SR in gebruik en voldoet onze gemeente niet aan de vigerende wet- en regelgeving (privacywetgeving en archiefwet). Om met het systeem wel te kunnen voldoen aan de archiefwet moeten extra kosten worden gemaakt.
Het implementeren van nieuwe wetgeving, beleid en ambities zal meer tijd in beslag nemen. De kans is groot dat nieuwe beleidsregels niet uitvoerbaar zijn, omdat het regiesysteem beperkt aan te passen is en niet flexibel mee veranderd met nieuwe ontwikkelingen. Hetzelfde geldt voor het opleveren van kwantitatieve en kwalitatieve informatie over de dienstverlening en bedrijfsvoering van het sociaal wijkteam.
Daarbij is bestaande contract met leverancier Centric eindig. Na een tijd wordt de aanbestedingsgrens bereikt en is de gemeente alsnog verplicht het systeem aan te besteden.
Ook is het onmogelijk om grote noodzakelijke aanpassingen te doen door te weinig financiële middelen en een te lage inzet van functioneel beheer om grote veranderingen door te voeren. Elke grote aanpassing brengt kostbare licentiekosten met zich mee en vraagt veel tijd om de medewerkers in het sociaal domein met die veranderingen mee te nemen.